PNG מיגון charcoat

איזור תעשיה כפר חסידים

תחזוקת ציוד כיבוי אש

מערכות כיבוי אש נחשבות למערכת המצילות חיים ונדרשות לפעולה 24 שעות ביממה בעזרת תחזוקת ציוד כיבוי אש. בשל זאת, המערכות המותקנות חייבות בביקורת ותחזוקה לעיתים קרובות על מנת שיהיה ניתן לעשות בהן שימוש בזמן שריפה.

למה בכלל לבצע בדיקת תחזוקת ציוד כיבוי אש?

לשאלה מדוע לבצע בדיקה של ציוד כיבוי אש התשובה היא כי יש צורך בשמירה על הציוד פעיל ללא תקלות לכל זמן שיידרש. ביצוע הבדיקה כוללת את הסיבות הבאות:

שמירה על חיים ורכוש במסגרת שריפה: שמירה על הציוד תקין הינו חובה לצורך הצלת חיים ורכוש בזמן ריפה. גם אם הציוד אינו מסוגל לחבות לגמרי את השריפה הוא יכול לעכב את התפשטות האש ובכך לאפשר לאנשים במבנה להימלט ולתת זמן למכבי האש להגיע לסייע. 

עניין כלכלי: מדובר בדרישה בתקנים, רשויות וחברות ביטוח לצורך החזקת רישיון עסק. מכאן, יש חשיבות רבה לערוך בדיקה אחת לכמה זמן ואילו ללא בדיקה וקבלת אישור, רשויות החוק לא יאפשרו את הפעלת העסק וחברות הביטוח לא יאבטחו את המקום. מכאן, ביצוע בדיקה של תחזוקת ציוד כיבוי אש נחשבת לחשובה במיוחד עבור כל מבנה ומדובר בהוצאה אשר נועדה להבטיח את היכולת של העסק להתקיים ולקבל את כל המגיע לו במסגרת הפוליסות השונות.

על חשיבות תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש למבנים נחשבת לתוכנית אשר מסייעת להצלת חיים במקרה של שריפות או דליקות אש במבנים. מדובר בתוכנית הכוללת את ההיבטים השונים לגילוי, כיבוי והקטנת סיכונים לאנשים העובדים/מבקרים במבנה באמצעות שימוש בחומרים שונים כמו חומרים מעכבי בעירה, העמדת מערכות כיבוי אש וגילוי אש ועשן ושמירה על אזורי מחסה ודרכי מילוט. ההצגה של התוכנית מחייבת כל בעל עסק לטובת רישיון העסק וכן התוכנית מהווה תנאי הכרחי לקבלת היתר בנייה. 

אילו תקלות עולות במסגרת הבדיקה?

בשנים האחרונות ניתן לראות שפע של תקלות במבנים המובילות לשריפה, זאת בשל היותם מבנים ישנים. קיים בלאי  ושחיקה בשל חומרים והעובדה כי המערכות עומדות לאורך זמן רב נדרש לבדוק באופן שוטף שלא נוצרות תקלות ופגמים במערכות אלו. קיימת שכיחות במבנים ישנים להיווצרות ליקויים שונים כמו למשל תקלות בגלאי עשן בעקבות בלאי בחיווט או פגיעה בעינית מהצטברות אבק,  חסימה של ברזי כיבוי אש הקיימים במבנה, קורוזיה וחלודה במטפים וצנרת כיבוי המונעים מהמערכות לפעול ולסייע במסגרת שריפה. חשוב שהבדיקות יבצעו לפי דרישות התקנים ועל ידי אנשים מוסמכים אשר יודעים את דרישות התקנים המעודכנים.

מתי יש צורך לבצע בדיקה מקיפה של המערכת?

מערכות כיבוי אש שונות נדרשות לבדיקות תקופתיות לפי דרישות כיבוי אש והתקנים הרלוונטיים. במסגרת בדיקה מקיפה של המערכות אשר נועדה לקבל אישור כבאות לרישוי עסקים נבחנות מספר מערכות שונות הקיימות במבנה וחלקן ישנות או מורכבות יותר כמו למשל מערכות גילוי אש או מערכות כיבוי אש. לצורך קבלת אישור רשות הכבאות חובה לבצע לפחות בדיקה שנתית ע"י חברה מוסמכת בנוסף לבדיקות תקופתיות נוספות למערכות השונות (בדיקות שבועיות, חודשיות, רבעוניות וחצי שנתית למשאבות כיבוי, מערכות כיבוי אש אוטומטיות וציוד כיבוי אש (כגון הידרנטים, גלגלונים, מטפים ועוד). 

תחזוקת ציוד כיבוי אש – מתי יש צורך לבצע את הבדיקות?

נציין כי קיים הבדל בין מועד ביצוע הבדיקות בהתאם למערכות הקיימות במבנה. המשמעות היא כי לכל מערכת יש תזמון שונה ותקן שונה במטרה לעמוד בדרישות הכבאות. כך לדוגמא, כאשר יש לבחון את התקינות של מערכת גילוי עשן ואש במבנה, הרי יש לבצע את הבדיקה לפי תקן 1220 פעמיים בשנה. במסגרת הבדיקה יבחנו הגורמים השונים המעורבים במערכת כמו למשל מערכות או לוחות בקרה, גלאי עשן, צופרי החירום ומתח לכיבוי אוטומטיים. נוסף על זאת, נעשית בדיקה של מערכת המתזים-  אותה מערכת אשר אחראית על פיזור מים למוקד האש עצמו במטרה לכבות ו/או למנוע את התפשטותו ויש לפעול לפי תקן ישראלי 1928 ולבצע את הבדיקה באופן שוטף כל חודש ברמה בסיסית, כל רבעון בצורה יותר יסודית ואחת לשנה באופן מעמיק ע"י חברה מוסמכת, זאת בדומה לבדיקת ציוד כיבוי מטלטל. משאבות כיבוי אש נדרשות אף הן לבדיקות שוטפות ברמה שבועית, חודשית, רבעונית, חצי שנתית ושנתית.

כיצד לבחור חברת תחזוקת ציוד כיבוי אש?

בדיקת התחזוקה הינה חשובה ביותר לצורך הבטחת תקינות המערכות לפעולה בשעת הצורך ולא רק לצורך קבלת אישור הרשויות להפעלת העסק וחברות הביטוח ולכן בעת בחירת חברה לביצוע בדיקות תחזוקה כדי לשים דגש על מספר פרמטרים:

  • הסמכה: בעת הבחירה חשוב לוודא כי מדובר באיש מקצוע בעל הסמכה בתוקף לפי התקנים הנדרשים. התקנים ודרישות רות הכבאות מתעדכנות מעת לעת ולכן חשוב לבדוק שלחברה יש תעודת הסמכה/תו תקן בתוקף.
  • תו תקן: נוסף על זאת, יש לוודא כי מדובר באיש מקצוע הפועל לפי תו תקן לאחזקת מערכות אש מטעם מכון התקנים ועומד בדרישות האיכות.
  • זמינות: נוסף על זאת, חשוב ביותר שיהיה לצידכם איש מקצוע זמין ויעניק לכם מענה בעת הצורך. יחד עם זאת לא כדי להמתין לדקה ה-90 לצורך הזמנת בדיקה כיוון שלאחר הבדיקה נדרש זמן לערוך את הדו"ח בדיקה ולקבל תעודת תקינות לרשויות ואם מתגלים ליקויים שיהיה זמן לתקנם.
  • מוניטין: בגלל זאת ועוד, חשוב ביותר לבחור באיש מקצוע בעל מוניטין איכותי, ניסיון רב ואמין. אל תתפתו לבחור רק לפי מחיר, חשוב מאוד שהבדיקה תהיה מקיפה, יסודית ואמינה בכדי להבטיח את בטיחות המקום ושמירה על חיי אדם והרכוש.

מלאו את הפרטים
ונשמח לעמוד לרשותכם

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם
דילוג לתוכן