PNG מיגון charcoat

איזור תעשיה כפר חסידים

מערכות כיבוי אש

מערכות כיבוי אש נחשבות למערכת המצילות חיים ונמצאות בפעולה 24 שעות ביממה. בשל זאת, המערכות המותקנות חייבות בביקורת ותחזוקה לעיתים קרובות על מנת שיהיה ניתן לעשות בהן שימוש לאורך זמן רב.

למה בכלל לבצע בדיקת תחזוקת של מערכות כיבוי אש?

לשאלה מדוע לבצע בדיקה של ציוד כיבוי אש התשובה היא כי יש צורך לבצע איטום אש וכן איטום אש פסיבי בצורה הטובה ביותר. איטום מעברי אש יתבצע על ידי חברה מקצועית בתחום אשר תבצע את הפעולה תוך שימוש בציוד מתקדם. ביצוע הבדיקה כוללת את הסיבות הבאות:

שמירה על חיים ורכוש במסגרת שריפה: עניין של שמירה על הציוד והחים והמבנה שומר על כשירות.

עניין כלכלי: מדובר בציוד יקר ולכן חשוב ביותר לשמור על הציוד בצורה הטובה ביותר. מכאן, יש חשיבות רבה לערוך בדיקה אחת לכמה זמן ואילו ללא בדיקה וקבלת אישור, הרי הדבר עשוי לפגוע במבנה או בבית העסק, זאת בשל העובדה כי חברות ביטוח בוחרות לכסות באופן חלקי את בית העסק במסגרת שריפה. מכאן, ביצוע בדיקה של תחזוקת שריפה נחשבת לחשובה במיוחד עבור כל מבנה ומדובר בהוצאה אשר נועדה להבטיח את היכולת של העסק לקבל את כל המגיע לו במסגרת הפוליסות השונות.

על חשיבות תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש למבנים נחשבת לתוכנית אשר מסייעת להצלת חיים במקרה של שריפות או דליקות אש במבנים. מדובר על תוכנית הכוללת את ההיבטים השונים לגילוי, כיבוי והקטנת נזקים של מערכות אינסטלציה באמצעות שימוש בחומרים שונים כמו חומרים מעכבי בעירה. ההצגה של התוכנית מחייבת כל בעל עסק לטובת רישיון העסק וכן התוכנית מהווה תנאי לקבלת היתר בנייה של מבני מגורים.  

אילו תקלות עולות במסגרת הבדיקה של מערכות כיבוי אש?

בשנים האחרונות ניתן לראות שפע של תקלות במבנים המובילות לשריפה, זאת בשל היותם של מבנים רבים ישנים ולעיתים קיים בלאי או שחיקה בשל העובדה כי המערכות עמדו ללא שימוש לאורך זמן רב ולכן חשוב ביותר לתת את הדעת על חיזוק מבנים.קיימת שכיחות במבנים ישנים להיווצרות ליקויים שונים כמו למשל תקלות בגלאי עשן או חסימה של ברזי כיבוי אש הקיימים במבנה ולא יכולים לסייע במסגרת שריפה. במקרה של שריפה, הרי יש להזעיק מומחים בתחום מיגון אש אשר יעשו שימוש במגוון מוצרים מעכבי בעירה.

מתי יש צורך לבצע בדיקה מקיפה של המערכת?

במסגרת בדיקה מקיפה של המערכת אשר נועדה לקבל אישור כבאות לרישוי עסקים נבחנות מספר מערכות שונות הקיימות במבנה וחלקן ישנות או מורכבות יותר כמו למשל מערכות מיגון אש או מערכות כיבוי אש. במקרים מסוימים, יהיה חשוב ביותר להיעזר באנשי מקצוע לצורך בדיקת מיגון אש לפלדה על מנת לקבל את האישור המתאים. יתרה מכך, מתבצעת בדיקה של המבנה להגיב ולהכיל מקורות אנרגיה וכן מתבצע כיבוי אוטומטי לארונות חשמל כאשר מדובר בבדיקה חשובה המאפשרת להתמודד עם שריפה.  

 מתי יש צורך לבצע את הבדיקות?

נציין כי קיים הבדל בין מועד ביצוע הבדיקות בהתאם למערכות הקיימות במבנה. המשמעות היא כי לכל מערכת יש תזמון שונה ותקן שונה במטרה לעמוד בדרישות הכבאות. כך לדוגמא, כאשר יש לבחון את התקינות של מערכת גילוי עשן ואש במבנה, הרי יש לבצע את הבדיקה לפי תקן 1220 פעמיים בשנה. במסגרת הבדיקה יבחנו הגורמים השונים המעורבים במערכת כמו למשל מערכות או לוחות בקרה, גלאי עשן, צופרי החירום ומתח לכיבוי אוטומטיים. נוסף על זאת, נעשית בדיקה של מערכת המתזים-  אותה מערכת אשר אחראית על שינוע מים לעבר מוקד האש עצמו ויש לפעול לפי תקן 1928 ולבצע את הבדיקה אחת לשנה, זאת בדומה לבדיקת ציוד כיבוי.

כיצד לבחור קבלן איטום אש?

מעברי אש הם פתחים בגדלים שונים היוצרים במכוון בקירות אש נגד מעברים של אש ודרכים מעבירים צינורות מים, ביוב וניקוז, כבלי תקשורת וכן כבלי חשמל. העברת האלמנטים השונים חיונית ביותר לצורך התקנה של תשתיות שונות, אך מעברים שונים במקרה של שריפה, עשויים לגרום להתפשטות מהירה של הלהבות.

מכאן, יש חשיבות עליונה ליישם בצורה מדויקת שימוש בחומרי בעירה במסגרת יצירה של מעברי אש, זאת במטרה למנוע את התפשטות האש. קיים תקן הקשור למעברי אש אשר מפרט בצורה מדויקת את אופן האיטום וכן את עובי האיטום ואופן השימוש בחומרים ודרישות מהקבלן. על הקבלן להכיר את החומרים השונים המיועדים לביצוע עבודת איטום ברמה הגבוהה ביותר:

  • Flammotect :  מדובר על משחה המיועדת לאיטום בשילוב של לוחות צמר סלכים ומיגון תעלות כבלים.
  • לוחות צמר סלעים מצופים במעכב בעירה : מדובר על חומרים המיועדים לאיטום מעברים ויצירה של חסימות אש ועשן.
  • קולר תופח: מדובר על אמצעי איטום הנועד לאטום צנרת פלסטיק.
  • צבעים תופחים: מדובר על חומרים המיועדים לבידוד אש ממוצר ממוגן כמו צינורות פלסטיק.

תפקידו של קבלן איטום האש הוא לבצע איטום אש באמצעות חומרים איכותיים ולהבטיח את איכות החיים של אנשים. במסגרת עבודתו הוא מטפל במגוון רחב של בעיות והמטרה שלו היא למנוע חדירה של אש לבתים ובתי עסק במטרה לשמור בין היתר על תשתיות גז. מדובר על איש מקצוע מוסמך ומורשה לביצוע העבודות.

  • הסמכה: בעת הבחירה חשוב לוודא כי מדובר באיש מקצוע בעל הסמכה לטיפול בציוד על ידי היצרן.
  • תו תקן: נוסף על זאת, יש לוודא כי מדובר באיש מקצוע הפועל לפי תו תקן לאחזקת מערכות אש מטעם מכון התקנים.  
  • זמינות: נוסף על זאת, חשוב ביותר שיהיה לצידכם איש מקצוע זמין ויעניק לכם מענה בעת הצורך.
  • מוניטין: זאת ועוד, חשוב ביותר לבחור באיש מקצוע בעל מוניטין איכותי.

מלאו את הפרטים
ונשמח לעמוד לרשותכם

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם