PNG מיגון charcoat

איזור תעשיה כפר חסידים

מהו איטום מעברי אש וכיצד הוא יכול להציל חיים?

מיגון מבנים הפך בשנים האחרונות לעניין הכרחי עקב פרסומם של נתונים סטטיסטיים מדאיגים הקשורים לתאונות ואסונות המתרחשים מדי שנה בישראל ולכן צריך איטום מעברי אש. אחד מאמצעי המיגון הקיימים כיום הוא איטום מעברי אש בבניינים הומי אדם כמו משרדים ובתי עסק. מהו למעשה איטום נכון של מעברי אש? כיצד נערכים בפועל למקרה של שריפה, וכיצד דואגים למזער נזקים ככל הניתן ולהציל חיים? כל התשובות בהמשך!

מהו איטום מעברי אש?

איטום ומיגון מעברי אש הוא חלק מתוכנית העבודה המקובלת כיום בכל בניין או עסק השומר על חוקי בטיחות אש. מדובר באיטום יסודי של מערכות האינסטלציה, החשמל, המים והביוב, דרכם יכולות לעבור הלהבות ולזרוע סביבן הרס וחורבן.

מטרתן של פעולות המקדמות את האיטום של מעברי האש הן בראש ובראשונה לעכב ואף למנוע את התקדמות הלהבות הלאה אל קומות וחדרים נוספים. עיכוב הלהבות קונה זמן יקר ערך המאפשר פינוי מהיר של הציבור הכלוא בבניין הדולק, וכן מאפשר כניסה בטוחה ונגישה יותר עבור מכבי האש. שימוש בחומרי איטום איכותיים ומקצועיים וביצוע העבודה עצמה על ידי צוות קבלנים מיומן, עשויה לעכב במקרים מסוימים את הלהבות לזמן עד כ-120 דקות, זאת הודות לחומרים מבודדים ומתנפחים הקוטעים את רצף הלהבות ומפרידים אותן ליחידות עליהן קל יותר להשתלט. כך מתבצעת למעשה טכניקה יעילה של מיגון אש במקומות התקהלות.

מהן הדרישות?

נכון להיום, קיימות תקנות מיוחדות ואף חוקים להם יש לציית על מנת לעמוד בסטנדרטים בסיסיים של בטיחות אש. אותן תקנות קובעות את העובי הרצוי בעת הליך האיטום של מעברי האש, וכן את אופן האיטום ואפילו באילו חומרים יש להשתמש עבור השלמת המשימה. דרישות ספציפיות הנדרשות מקבלנים לרוב יהיו כדלקמן:

  • ותק – על הקבלן המטפל בעניין איטום ומיגון מעברי אש בבניין מסוים, להיות בעל ותק של כחמש שנים לפחות בעבודות מיגון אש. כמו כן, עליו להיות מוסמך מטעם היצרן לשימוש בחומרים בהם הוא אוטם את הנקודות הרגישות בבניין וכן את מעברי האש. על החומרים להגיע סגורים באריזתן המקורית ובתוקף.
  • כתב אחריות – על הקבלן המבצע להמציא כתב אחריות המתעד את עבודתו בבניין בעת השלמת פעולת האיטום.
  • עמידה בתקנים מחמירים – על מחסום האש להיבדק על ידי מעבדה מוכרת המוסמכת לבדיקות בטיחות אש תוך עמידה בדרישות תקנים ספציפיים, לדוגמה: UL 1479, BS 476 וכדומה.

חשוב לדעת!

מעבר לכתב האחריות שעל הקבלן המבצע לספק בתום עבודת האיטום, עליו להמציא גם מספר רב של אישורים רשמיים וכן מסמכים המתעדים את עבודתו, כגון:

  • את אחריות יצרן החומרים בהם השתמש לצורך פרויקט האיטום ל-11 שנים לפחות
  • את אישור מכון התקנים עבור תקן 500 וכן תקן 501
  • מפרט טכני והוראות היצרן לשימוש בחוסם האש שהותקן
  • אישור בדיקת החומרים ע״י מעבדה מוסמכת על פי תקנים רלוונטיים
  • אישור לשטח הפתח המקסימאלי אותו ניתן לחסום

דרישות החומרים לאיטום מעברי אש!

גם עבור החומרים לאיטום מחסומי אש יש דרישות סף ספציפיות:

  • על כל החומרים להיות מאושרים על-ידי תקן ישראלי 931 בכפוף לתעודת בדיקה או לאישור מיוחד מהיצרן הקשור להרחבת התוצאות.
  • על הכבלים העוברים דרך מעברי האש להיות מצופים בחומר חסין אש ומאושר.
  • על החומרים לאיטום להיות ברי החלפה בכל זמן נתון מבלי לפגוע בחסימה.
  • על מרכיבי כל החומרים להיות ידידותיים לבני אדם, חל איסור על שימוש בחומרים רעילים ולא בטוחים למגע ונשימה.
  • אורך החיים של ציפוי הכבלים בחומר ייעודי חסין אש וכן חסימת מעברי האש, להיות כעשר שנים לפחות.

לסיכום, אין ספק שביצוע עבודת איטום מעברי אש כרוך בלקיחת אחריות אדירה על כתפיו של הקבלן, ועליו תמיד לעמוד בהוראות, בחוקים ובתקנות מחמירים ביותר על מנת לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר ובאופן חוקי ותקני.

על איטום אש אל תתפשרו: תבחרו בקבלן מורשה ומקצועי!

כדי להיות סמוכים ובטוחים כי עבודת המיגון מאש נעשתה נכונה, אנא אל תתפשרו – תדאגו לעבוד עם קבלן מורשה, הגון ומקצועי. בסופו של יום, ההחלטה עם מי להוציא אל הפועל את עבודות איטום האש בבניין מלא אזרחים וציוד יקר ערך, עשוי להציל רבים מפציעות בלתי הפיכות, מאובדן רכוש והגרוע מכל: אובדן החיים. שמרו על עצמכם ככל הניתן וצרו עימנו קשר עוד היום במידה ויש לכם התלבטות ושאלה נוספת לגבי בטיחות אש.

מלאו את הפרטים
ונשמח לעמוד לרשותכם

מלאו את הפרטים ונחזור אליכם בהקדם